منتديات كلية التربية بالعريش
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

منتديات كلية التربية بالعريش

المشرف العام : حمادة لاشين

الرئيسيةPortailأحدث الصورالتسجيلدخول
كل عام وأنتم بخير بمناسبة عيد الأضحي المبارك أعادة الله علينا وعليكم وعلي الأمة العربية والإسلامية بالخير واليمن والبركات

أوقات الفراغ والعلاقات الجنسية..مقدم من:أحمد عبد ابراهيم

3 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
Ahmed abd iprahim

أوقات الفراغ والعلاقات الجنسية..مقدم من:أحمد عبد ابراهيم Empty
مُساهمةموضوع: أوقات الفراغ والعلاقات الجنسية..مقدم من:أحمد عبد ابراهيم   أوقات الفراغ والعلاقات الجنسية..مقدم من:أحمد عبد ابراهيم Icon_minitimeالسبت يناير 03, 2009 10:36 am

بسم الله الرحمن الرحيم
المقال: أنه لمن الأسباب التى أصبحت هى ظواهر لتأخر العرب عن الركب التكنولوجى فى هذا العصر هو ما يقوم به هؤلاء العرب فى أوقات فراغهم...فألدراسات اثبتت أن العرب يفكرون بنسبه70%فى الجنس الآخر وبالتالى فأن هؤلاء العرب لا يجدون أمامهم سوى التفكير ب30%فقط فى أى موضوع آخر عكس الأوربيين فهم يفكرون بنسبه 10%فى الجنس الآخر وبالتالى فهم يجدون 90%من تفكيرهم متاح للتفكير فى أى موضوع يهمهم ويهم تفكيرهم والسبب فى هذا أن الأوربيين بمجرد التفكير فى العلاقات الجنسية يقومون بها فى نفس اللحظة وبالطبع ذلك بسبب ثقافتهم الخاصة بهم....
لذلك أنا أجد أن هناك حلان للتغلب على هذه المشكلة :
الأول:-هو أن نترك العلاقات الجنسية متاحة للجميع وبالطبع هذا يختلف مع ثقافتنا وديننا وهذا لا اعتبره حلا وإنما هو كارثة أخلاقية.
والثانى:-أن نعود بأنفسنا إلى ديننا الحنيف لأن الإنسان عندما يشعر بمدى قربه من ربه يمنعه ذلك بدون إرادته من التفكير فى أى موضوع هو يريده فيكون نسبه تفكيره فى الموضوعات الهامة هو 100%وبالتالى نتفوق على الأوربيين ونحقق ما نتمناه...فهيا بنا نرتقى بفكرنا وهيا بنا نتقدم بوطننا وهذا لن يتحقق إلا إذا جعلنا الدين هدف فى حياتنا ولنجعل لنا شعار بداخلنا وهو: (الدين هو الحياة)

A.A.I
mohammed_ashraf

مُساهمةموضوع: رد: أوقات الفراغ والعلاقات الجنسية..مقدم من:أحمد عبد ابراهيم   أوقات الفراغ والعلاقات الجنسية..مقدم من:أحمد عبد ابراهيم Icon_minitimeالإثنين فبراير 09, 2009 10:37 pm

بص انت عارف رايى ايه من قبل كده الموضوع جاااااااااامد ونتمنى موضعات جديده زى كده وشكرا كمان مره على المقال
تقى اللبد

مُساهمةموضوع: رد: أوقات الفراغ والعلاقات الجنسية..مقدم من:أحمد عبد ابراهيم   أوقات الفراغ والعلاقات الجنسية..مقدم من:أحمد عبد ابراهيم Icon_minitimeالخميس فبراير 26, 2009 11:05 am

اولا:الموضوع جميل
ثانيا:ان تفكير العرب بالجنس الاخر ممكن يكون سبب تاخرهم و دة من عدة اسباب طبعا
انا شايفة الكلام دة مش منطقى و كلام بيخاطب العقل فقط لان مفيش حد مننا يعرف
رجال مصر من ادباء و مخترعين و ناجحين فى مجال عملهم
امثال طه حسين و زويل و مجدى يعقوب كانوا بيفكروا فى المواضيع دى او لاْ
ثالثا: عايزة اقوللك ان التفكير بالجنس الاخر هى فطرة من عند ربنا لكل انسان والرجوع للدين حيخففها
مش حيمحيها فهى حكمة من عند ربنا ومفيش حد يعرف ليه او ازاى بيحصل التفكير دة
اخيرا:انا مش مع الموضوع اوى ولا ضده اوى والاختلاف بالراى لا يفسد للود
قضية
Ahmed abd iprahim

مُساهمةموضوع: رد: أوقات الفراغ والعلاقات الجنسية..مقدم من:أحمد عبد ابراهيم   أوقات الفراغ والعلاقات الجنسية..مقدم من:أحمد عبد ابراهيم Icon_minitimeالجمعة مارس 13, 2009 2:21 am

أنا بجد بشكر كل الى أهتموا بمقالى ولمحمد أشرف وتقى اللبد ..بس أنا ليا كومنت صغير أنا شايف ان لو فعلا مقالى بيخاطب العقل فأنا قدرت انى اوصل هدفى من المقال دة لان من خلال العقل الأنسان يقدر يتحكم فى أى شئ فى حياته .......ولو أحنا ما نعرفش أى حاجة عن حياه المخترعين والمفكرين الى امثالهم واضحة قدمنا فأحنا أكيد مقرين على حاجة واحدة ان العلماء دول هم انسان فمن الطبيعى انهم يفكروا فى الموضوع دة ...وأنا بكرر برضو ان احنا عمرنا ما نتقدم فى حياتنا الا لو حطينا الدين هدف أمام اعيننا مش فى اموضوع دة بس وفى اى موضوع تانى .....وبجد شكرا لتانى مرة على كل الى عقبوا على مقالى سواء بالأعجاب او الرفض.

أوقات الفراغ والعلاقات الجنسية..مقدم من:أحمد عبد ابراهيم
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-